Wij gingen op zoek naar jongeren die iets betekenen in de energietransitie. Tijd om het gesprek aan te gaan. Om elkaar beter te begrijpen en samen vooruit te komen.
"De hele wereld veranderen is moeilijk, je eigen omgeving veranderen is een stuk makkelijker"
Ludo is 29 jaar, komt uit Eindhoven en werkt als trainee bij gemeente Venlo. Hoe hij daar terechtkwam? Na zijn bachelor Sustainable Innovation studeerde hij tijdens zijn master Innovation Management af bij de RES regio Eindhoven. Een hele mond vol dus, dan zou je denken dat hij blij is dat hij na al dat studeren eindelijk kan gaan werken. Maar niet als je Ludo heet. Hij is namelijk nog lang niet uitgeleerd en wil nu, tijdens zijn traineeship in Venlo, zoveel mogelijk kennis opdoen rondom innoveren, duurzaamheid en beleid. Waar komt die interesse vandaan?
“Eigenlijk was in mijn familie niemand bezig met duurzaamheid”, lacht Ludo. “En ik eigenlijk ook niet toen ik aan mijn bachelor begon. Ja, ik vond het wel prima om het erbij te doen, want het hoorde nu eenmaal bij mijn studie. Eenmaal bezig kwam ik erachter hoe complex en interessant het onderwerp eigenlijk is, zeker als je het door een technische lens bekijkt. Ik vond de bachelor erg leuk, maar het is jammer dat er geen focus is op daadwerkelijk iets voor elkaar krijgen. Tijdens mijn master ben ik dus echt gaan zoeken, naar efficiëntie en de stappen die je moet zetten om daadwerkelijk dingen neer te zetten.”
Efficiëntie is het toverwoord
Ludo’s weg naar gemeente Venlo was geen rechte lijn. “Op de TU word je vooral opgeleid voor bedrijvigheid, bijna niemand gaat werken bij overheidsinstanties. Sustainable Innovation en Innovation Management zijn heel erg gefocust op bedrijven. Je vraagt je steeds af: hoe ontwikkel je bepaalde producten voor de markt? In mijn geval dus duurzame producten.”
Hoewel Ludo het technische proces heel interessant vindt en vindt dat de energietransitie niet snel genoeg kan gaan, kwam hij er achter dat écht snel dingen voor elkaar krijgen niet alleen afhankelijk is van het bedrijfsleven. “Ik merkte dat het probleem niet zat ik het technologische vak zelf. Alle neuzen dezelfde kant op krijgen, de visie scherpstellen, het maatschappelijke proces versnellen: dát is de uitdaging. Daarom ben ik weer overgestapt naar de maatschappelijke kant.”
Alle neuzen dezelfde kant op
Het traineeship van Ludo is breed. In zijn functie als beleidsmedewerker werkt hij vier dagen in de week bij gemeente Venlo. Hier biedt hij ondersteuning waar nodig en krijgt hij de kans om te proeven van meerdere vakgebieden. Als iets hem goed ligt, mag hij daar meer verantwoordelijkheid in nemen. Ludo vertelt: “Ik kan binnen de gemeente veel verschillende dingen doen, dat maakt het heel interessant. Daarbij krijg ik af en toe de kans om op andere plekken in het land trainees te ontmoeten, omdat het een nationaal programma is. Zo leer je van elkaar en dat is ontzettend relevant voor dit energievraagstuk. Dan kun je het interdisciplinair aanvliegen.”
Hij heeft veel profijt van zijn technische achtergrond bij de taken die hij vervult. “Als we een overleg hebben over duurzame vraagstukken, komt vaak hoe dan ook het technische vraagstuk aan bod. Omdat niet iedereen daar genoeg kennis over heeft, stokt het overleg daarop. Maar ik weet dat het vaak om redelijk triviale problemen gaat. Dat technische vraagstuk komt wel goed, als we de maatschappelijke kant maar geregeld hebben. Ik vind het fijn dat ik op dat gebied kan helpen.”
Evengoed krijgt gemeente Venlo volgens Ludo een dikke pluim wat betreft duurzaamheidsbeleid. “Ik vind het goed om te zien dat ze ten opzichte van omliggende gemeentes vooroplopen, al mag het altijd wat sneller. Hier is er tijd om pilots en onderzoeken op te zetten. Er is ruimte om te innoveren. In kleine gemeentes ontbreekt daar nog wel eens de tijd en mankracht voor.”
Het advies van Ludo
Wat is eigenlijk Ludo’s advies om zoveel mogelijk jongeren te enthousiasmeren voor de energietransitie? Vooral zorgen dat je aansluit bij de beleefwereld van jongeren van verschillende leeftijden: “Jonge kinderen vinden de natuur en dieren sowieso al interessant. Dat is dus een goede manier om hen te bereiken: de opwarming van de aarde is slecht voor de natuur en de dieren. Pubers kun je bewust maken van het grotere geheel, zodat je die basis in elk geval legt. Als ze dan klaar zijn met studeren en op zichzelf gaan wonen, wordt de impact van het energievraagstuk ineens duidelijk: dan gaat het spelen op financieel niveau. Op dat moment kun je hen helpen duurzaamheid dichtbij huis in de praktijk te brengen. Want de hele wereld veranderen is moeilijk, maar je eigen omgeving veranderen is een stuk makkelijker.”